Studentblogg

Hva er greien med Exphil?

Myten kan avkreftes: Exphil handler ikke bare om gamle filosofer.

Hvorfor er det slik at noe av det første studenter møter på universitetet, er faget Exphil? Dette faget de fleste av oss forbinder med Aristoteles, Sokrates og Platon, og ikke så stort mye mer.

Rune J. Falch er glad for å få besøk på kontoret sitt. Han er koordinater for exphilfagene på UiB, og hjelper meg gjerne med å tydeliggjøre Exphils funksjon.

– Exphil handler om mye mer enn noen gamle filosofer, sier han.

– Tidligere omtalte man Exphil som forberedende kurs, og selv om man er gått bort fra å kalle det det, har det fortsatte denne kvaliteten.

– Mange som kommer til oss er elever fra videregående, og vet egentlig ikke hva de går til når de begynner på universitet. De er vant med å være elever, nå er de plutselig blitt studenter. Det er en ganske stor forskjell på det. Exphil er et fag som er med på å gi med en innføring i akademia, gi dem en pekepinn på hva det vil si å studere ved et universitet.

DSC_0099

To alternativer

Man kan velge en av to varianter av Exphil. Den ene er den klassiske eksamensvarianten, den andre er det man kaller seminarmodellen. Normalt sett velger 20 prosent eksamensmodellen, og 80 prosent velger seminarmodellen.

– Seminarmodellen er med på å gi en mykere overgang fra de som kommer fra vgs, fordi formen minner om det elever fra vgs er vant til.

Elfensbenstårnet

Han mener seminarmodellen har flere fordeler:

– Man skriver en oppgave som man får tilbakemelding på undervis i stedet for å ha eksamen. I tillegg til å skrive selve oppgaven, skal man ha fremføring av sitt emne foran de andre studentene i seminaroppgaven. Det er 25 stykker i hver ”klasse”.

I seminarmodellen får man tett oppfølging av seminarleder underveis.

– Det er med på å gjøre avstanden mellom student og foreleser mindre. Man slipper å gå opp det såkalte elfenbenstårnet mange hundre trinn for å snakke med foreleseren sin.

DSC_0105

En tilpasset Exphil

Det Exphil har fått kritikk for opp gjennom årene, er at studentene ikke ser relevansen og forbindelsen mellom Exphil og det de skal studere. Dette har de siste 15 årene blitt bedre, med at Exphil er tilpasset de ulike fakultetene.

Før fantes det kun en form for Exphil, mens nå er Exphil tilpasset det fakultet man går på. Går man for eksempel på samfunnsvitenskapelig fakultet, er exphilfaget man skal ha tilpasset samfunnsvitere, samfunnsøkonomer og sosialantropologer osv. Det gjør at stoffet man lærer oppleves mer relevant enn tidligere, da exphil kun kom i en variant for alle studenter – uavhengig av hvilke studieretninger de hadde valgt.

– I alle fag vil man, hvis man graver dypt nok, støte på visse grunnleggende, filosofiske problemer, sier Falch.

– Exphil skal forbedrende en og bevisstgjøre en på disse problemene.

DSC_0108

Den opplyste student

– Det er vel gjerne sånn at studenter som ikke ser relevansen med en gang, gjerne vil kunne se den etterhvert som de blir kjent med faget de skal studere?

– Ja, det er jo en slags myte om studenten som kommer tilbake til sin gamle foreleser og takker han, fordi de da gjerne har innsett relevansen av det de den gang lærte på Exphil. Jeg håper jo at det ikke bare er en myte, men at det faktisk skjer.

Hvordan syns du ditt Exphil var? Kommenter gjerne under! 

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *